2.) RUNTUTAN
Runtutan bermaksud koheran. Webster dalam Tarigan
menyatakan koheran adalah hubungan yang cucuk dan sesuai atau ketergantungan
antara satu sama lain yang rapi, beranjak dari hubungan-hubungan alamiah
bahagian-bahagian atau hal-hal satu sama lain, seperti bahagian-bahagian wacana
atau argumen-argumen suatu rentetan penalaran. Sanat Md Nasir dalam Mohd Rashid
et.al (2018), mendefinisikan runtutan sebagai susunan fikiran ayat secara logik
atau kualiti kefahaman tentang sesuatu. Secara kesimpulanya, runtutan dapat
difahami sebagai kaitan sesuatu ujaran secara logik bagi memberi kefahaman kepada
pembaca.
Menurut
F.J Angelo dalam Tarigan, Koherensi atau runtutan terbahagi kepada penambahan,
rentetan, kata ganti diri, pengulangan, sinonim, keseluruhan dan bahagian,
kelas dan anggota, penekanan, perbandingan, pertentangan, hasil, contoh, paralel,
lokasi, dan waktu. Perbincangan ini melibatkan beberapa cirii yang dinyatakan
oleh tokoh-tokoh di atas.
a.) Aditif atau Penambahan
Aditif digunakan untuk memberi maklumat tambahan
kepada sesuatu perkara yang diperkatakan sebelumnya (Tatabahasa Dewan, 2008).
Terdapat pelbagai jenis aditif seperti dan, lalu, malahan, tambahan pula, di
samping itu dan sebagainya. Sebagai contohnya:
|
Dia disukai ramai kerana
selalu menolong orang kampung. Tambahan pula, dia seorang pemimpin yang adil. Dia juga
seorang yang murah hati dan prihatin terhadap masalah penduduk Taman
Desa Indah.
|
Melalui
petikan di atas, terdapat penggunaan aditif melalui perkataan tambahan pula dan
kata hubung dan. Tambahan pula digunakan untuk menambah maklumat yang
terkandung dalam ayat sebelumnya. Kata hubung dan pula digunakan untuk menambah
maklumat sikap orang tersebut.
b.) Rentetan
Rentetan digunakan sebagai penanda bagi memperkatakan
sesuatu secara berurutan. Selalunya rentetan digunakan bagi menjelaskan sesuatu
proses. Sebagai contohnya:
|
Sebagai pagi selepas
bangun tidur, aku akan mengemas katil. Kemudian aku akan pergi ke tandas
untuk membersihkan diri. Selepas itu, aku melakukan tugasku sebagai umat
Islam dengan menunaikan solat subuh. Setelah itu, aku akan bersarapan sebelum
ke kelas. Akhir sekali, aku menunggu bas untuk ke kampus.
|
Petikan
di atas menunjukkan urutan perbuatan penulis sebelum pergi ke kelas. Penggunaan
runtutan jenis rentetan ini akan memberikan lebih kefahaman kepada pembaca
mengenai sesuatu maklumat yang diperkatakan. Rentetan sangat penting dalam
pembinaan sesebuah runtutan.
c.)Pengulangan
Pengulangan sering digunakan sebagai penegasan sesuatu
maklumat yang diperkatakan . Apabila sesuatu perkara diulang berkali-kali, pembaca
atau pendengar boleh memahami dengan jelas tentang topik yang diperkatakan.
Sebagai contohnya:
|
Ibu adalah orang yang paling berjasa dalam hidup
seseorang insan. Hal ini disebabkan ibu
adalah orang yang melahirkan kita. Ibu
menyuapkan makanan kepada saya. Ibu
adalah wanita yang menyusukan saya. Tambahan pula, ibu berjaga siang dan malam demi menjaga
saya semasa sakit. Betapa besarnya jasa ibu
kepada diri ini.
|
Melalui
petikan di atas, didapati perkataan ibu diulang sebanyak 6 kali. Tujuannya
adalah menegaskan isi sesuatu cerita atau karya. Penulis mahupun pengujar
menggunakan ibu beberapa kali bagi menegaskan tajuk ceritanya. Melalui
perkataan yang diulang, pembaca akan lebih memahami isi cerita.
d.)
Penekanan
Salah
satu fungsi penekanan adalah meningkatkan kekoherensifan wacana dalam sesuatu teks atau perkara yang
diperkatakan. Penekanan ditandai dengan penggunaan perkataan sesungguhnya, sungguh, memang, nampaknya
dan bahawasanya. Kata penekanan merupakan bentuk penegasan bagi kata yang
bergabung dengannya. Contohnya seperti di bawah.
|
A1
|
Sungguh
nakal kucing itu.
|
|
A2
|
Bahawasanya
pelajaran sejarah wajar diajarkan kepada pelajar-pelajar dan orang ramai.
|
|
A 3
|
Dia memang seorang yang kedekut.
|
Melalui ayat di atas, kata penekan
sungguh digunakan untuk menegaskan sikap kucing tersebut. A2 pula menggunakan
kata penekan bahawa. Kata penekan bahawa digunakan untuk menegaskan kepentingan
mata pelajaran sejarah. Kata penekan memang pula digunakan untuk menegaskan
sikap kedekut watak dia dalam ayat. Sesungguhnya, sesuatu ayat tau ujaran perlu
menggunakan kata penekan bagi menegaskan sesuatu topik yang diperkatakan. Hal
ini seterusnya akan meningkatkan tujuan dan penerimaan dalam diri pembaca dan
pendengar.
e.)
Hubungan Keseluruhan dan Bahagian.
Seterusnya
salah satu ciri runtutan adalah keseluruhan kemudian dipecahkan kepada
bahagian-bahagian tertentu. Hubungan keseluruhan dan bahagian ini memerlukan
penulis mahupun pengujar mengutarakan sesuatu perkara secara generalisasi
kemudian diceritakan tentang bahagian-bahagian tertentu dalam perkara yang
dibincangkan. Sebagai contohnya dalam petikan di bawah.
|
Ali
membeli buku
bahasa Melayu yang baru. Buku tersebut mengandungi tiga bab utama yang terdiri
daripada tatabahasa , karangan serta rumusan. Setiap bab pula mempunyai
beberapa subtopik
yang disusun dalam perenggan-perenggan tertentu.
|
Petikan di atas menggunakan beberapa
perkataan yang menunjukkan hubungan keseluruhan kemudian dipecahkan kepada
bahagian-bahagian tertentu. Perkataan tersebut boleh dilihat melalui penggunaan
perkataan buku. Perkataan buku ini diterangkan mempunyai beberapa bab. Bab-bab
tersebut dipecahkan kepada subtopik yang mengandungi beberapa perenggan.
Petikan yang diterangkan seperti ini akan meningkatkan kefahaman pembaca
terhadap teks atau perkara-perkara yang dibincangkan.
f.)
Hubungan Hasil dan Kegagalan
Hubungan
hasil dan kegagalan menerangkan keadaan sesuatu hasil yang akhirnya menemui
kegagalan selepas sesuatu tindakan. Hubungan hasil dan kegagalan hanya dapat
dikenal pasti melalui pembacaan atau pendengaran keseluruhan teks atau ujaran.
Hubungan ini dapat dikenal pasti melalui perkataan tertentu sahaja seperti
runtutan rentetan. Sebagai contohnya, lihat petikan do bawah:
|
A1
|
Rumah itu sangat cantik dan direka
oleh arkitek terkenal di Malaysia.
|
|
A2
|
Sayangnya, rumah itu runtuh apabila
berlaku ribut taufan
|
Petikan di atas menunjukkan hubungan
hasil dan kegagalan. A1 menunjukkan hasil sesuatu perkara. Namun begitu, hasil
tersebut mengalami kegagalan dalam A2. Hubungan hasil dan kegagalan penting
dalam meningkatkan kefahaman pembaca terhadap perkara yang diperkatakan.
g.)
Hubungan Perbandingan
Hubungan
perbandingan dapat dilihat melalui perbandingan dua perkara, keadaan atau
situasi. Perbandingan akan meningkatkan koherensi sesebuah teks. Peningkatan
koherensi akan meningkatkan peningkatan tujuan dan penerimaan sesuatu teks.
Sebagai contohnya di bawah:
|
Penghuni
rumah sewa Taman Desa ini mempunyai sifat pelbagai ragam. Wanita sangat rajin
berkebun manakala
lelaki pula lebih suka duduk melepak di kedai-kedai kopi. Kebanyakan wanita
di Taman Desa Indah suka menemani anak-anak di aman permainan. Lelaki pula
lebih suka duduk di rumah.
Walaupun penghuni rumah sewa Taman Desa
mempunyai sikap yang pelbagai ragam tetapi mereka masih hidup dengan harmoni.
|
Petikan di atas menunjukkan
perbandingan antara penghuni lelaki dan wanita di Taman Desa. Kata hubung
perbandingan manakala digunakan untuk membandingkan dua ayat yang berbeza.
Perenggan seterusnya turut menunjukkan perbandingan antara peringkat pertama
dan kedua. Kesimpulannya perbandingan sesuatu perkara dapat dilihat dalam ayat
yang sama ayat dan perenggan yang berlainan. Perbandingan dapat dikenal pasti
melalui penggunaan manakala, berbandingan dan berbeza. Selain perbandingan
dapat dilihat melalui keseluruhan teks.
h.)
Hubungan Ibarat
Hubungan
ibarat dapat dilihat melalui penggunaan peribahasa, simpulan bahasa dan
bidalan. Penggunaan peribahasa penting bagi memberi kefahaman yang utuh kepada
pembaca mengenai perkara yang diperkatakan. Perkara tersebut menjadi sangat
jelas dengan menggambarkan melalui ibarat. Sebagai contohnya di bawah:
|
A1
|
Matahari
itu bagai
bola api yang memancarkan cahaya
kepanasan.
|
|
A2
|
Dia
sangat cantik seperti bulan dipagari bintang.
|
|
A3
|
Ali
ke sekolah dengan berkaki ayam.
|
Melalui ayat di atas, hubungan
ibarat dapat dikenal pasti melalui penggunaan bagai dan seperti. Hubungan
ibarat turut dilihat melalui A3. Walaupun ayat tersebut tidak menggunakan
perkataan yang menggambarkan ibarat, ayat tersebut masih jelas menggambarkannya
keadaan Ali yang tidak berkasut seperti keadaan ayam yang tidak menggunakan
kasut. Penggunaan ibarat akan meningkatkan lagi pemahaman pembaca terhadap
sesuatu tajuk kerana digambarkan dengan jelas.
i.)
Hubungan Tujuan
Hubungan
tujuan amat penting digunakan untuk menggambarkan sesuatu tindakan. Sesuatu
tujuan penting dalam meningkatkan kefahaman pembaca. sebagai contohnya dalam
ayat di bawah.
|
Mia
bertungkus-lumus menyiapkan kerja kursus wacana. Tidak kira siang atau malam,
dia melakukan tugasan yang telah diberikan oleh pensyarah. dia berharap dapat
menyelesaikan tugasan yang diberikan tepat pada waktunya.
|
Petikan
tersebut menunjukkan hubungan tujuan. Hubungan tujuan ini dapat dikenal pasti
melalui perkataan sahaja tetapi perlu difahami melalui keseluruhan konteks
ayat. Ayat pertama dalam petikan menunjukkan perbuatan Mia. Pada akhir
perenggan pula dinyatakan tujuan Mia melakukan tindakan sedemikian.
Menurut
Sanat Md. Nasir dalam Mohd Rashid Md. Idris, terdapat beberapa tahap runtutan.
Pertama adalah tahap tujuan. Tahap tujuan melihat ke dalam pemahaman penulis
atau penutur tentang sesuatu teks yang ditulis. Tahap kedua pula melihat sejauh
mana tahap penerimaan pendengar atau pembaca tentang sesuatu teks. Tahap ketiga
pula melihat ketepatan tanggapan pembaca terhadap sesuatu maklumat dalam teks.
Tahap yang terakhir melihat kerelevanan sesuatu teks berdasarkan situasi
ujaran. Tahap-tahap runtutan hanya dapat dicapai melalui penggunaan perkataan
atau kebijaksanaan pengarang dalam mengaitkan sesuatu perkara melalui
penggunaan runtutan.

Tiada ulasan:
Catat Ulasan